Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Massel: W sprawie dworców możliwe dwa rozwiązania

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

mg

Data publikacji:
21-06-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Massel: W sprawie dworców możliwe dwa rozwiązania
Dworzec kolejowy w Poznaniu (fot. Rynek Infrastruktury)
Kto powinien zarządzać dworcami kolejowymi? Wiceminister infrastruktury Andrzej Massel wskazuje na dwa rozwiązania – osobny podmiot lub spółka zależna PKP Polskich Linii Kolejowych. Oba mają plusy i minusy.

Michał Grobelny, Rynek Infrastruktury: Dworzec Polski w PKP PLK? Czy powinien to być zupełnie osobny podmiot?

Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za kolej: Nie upieramy się, że musi to być akurat spółka o nazwie Dworzec Polski i że musi ona być po wieczne czasy w PKP SA. Możliwe jest także takie rozwiązanie, że obiektami dworcowymi zarządza PLK, albo spółka od niej zależna. Jedno i drugie rozwiązanie jest możliwe. Zaletą bezpośredniego zarządzania dworcami przez Polskie Linie Kolejowe jest możliwość wkomponowania opłaty dworcowej do ogólnej opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Wtedy mielibyśmy jednolity system. Zaletą natomiast wydzielonej spółki, niewykluczone, że zależnej od PKP PLK jest możliwość policzenia kosztów i skoncentrowania się tylko na jednej formie działalności. Polskie Linie Kolejowe wykonują bardzo wiele działalności, nie wszystkie dobrze albo w sposób daleki od optymalnego. To dotyczy także procesów inwestycyjnych.

Docierają do pana głosy przewoźników, że wprowadzenie opłaty dworcowej pogorszy ich sytuację, już i tak kiepską, ponieważ już teraz mają one problemy nawet z uiszczaniem opłat za dostęp do torów?

Generalnie nie może być sytuacji bezumownego wykorzystywania pewnej infrastruktury. Mamy jednak świadomość, że sytuacja niektórych przewoźników kolejowych nie jest najlepsza. Dlatego każde rozwiązanie będzie wprowadzane z rozwagą. Musi być jakiś mechanizm przejściowy, który w przeciągu roku lub dwóch lat pozwalałby zamortyzować dodatkowe koszty, które przewoźnicy będą musieli ponieść. Jeśli byłby on wprowadzony w sposób stopniowy, to początkowo opłaty byłyby niższe, a potem stopniowo zwiększane. Na pewno musiałoby to być powiązane z poprawą stanu infrastruktury dworcowej. Wtedy łatwiej jest wytłumaczyć pasażerowi, że za bilet płaci np. 10 gr więcej, ale coś w zamian dostaje.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Australia: 80-letnie ruchome schody stały się dziełem sztuki

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5